CRM software pro malé podniky – jak na výběr toho nejvhodnějšího?

Najít ideální CRM software pro vaši firmu může být poměrně složité, obzvlášť pokud je malá nebo na trhu úplně nová. Vaše první kroky by měly vést k určení důvodů, proč CRM vlastně potřebujete. Bude pro vás opravdu přínosné? Pak nezbývá než nalézt takové řešení, jenž bude nejlépe vyhovovat vašemu obchodnímu modelu a vaši představě o jeho funkcích, uživatelské náročnosti a samozřejmě ceně.

Jak vybrat nejlepší CRM pro malé firmy

Funkce a cíle CRM softwarů jsou v podstatě stejné – jejich účelem je pomáhat při správě stávajících i potenciálních klientů (tzv. Leads), umožnit společnost zefektivnit stávající procesy, zlepšit poskytované služby a v konečném důsledku generovat vyšší zisky. Výběr toho jednoho konkrétního by se měl proto odvíjet od vašich specifických potřeb. Položit si při tom můžete následující otázky:

 

  • Dám přednost softwaru s výhodnější cenou, za to s menší možností jeho personalizace?
  • Nebo upřednostním investici do dražšího plánu s vyšší úrovní přizpůsobení?
  • Je CRM software snadno integrovatelný?
  • Je jeho užívání jednoduché?
  • Jaké jeho funkce jsou pro podnik nejpřínosnější?

 

Doporučujeme žádnou z těchto otázek nijak nepodceňovat, a to ani zdánlivě marginální uživatelskou přívětivost softwaru. Ten by se v ideálním případě měl stát nástrojem používaným v každodenním provozu. Nemá tedy smysl pořizovat technicky náročné řešení, se kterým vy, ani vaši kolegové nebudete umět pracovat.

 

Základní funkce CRM systémů, které jsou vhodné i pro menší společnosti

Smyslem CRM softwarů je sdružení veškerých informací o klientech a interakcích s nimi na jedné jediné platformě. To pomáhá efektivněji a snáze spravovat všechny aspekty zákaznického vztahu – od prvotních marketingových kampaní a potenciálních zákazníků, přes podporou prodeje, klientským servisem a reporty konče.

 

Funkce CRM, které jsou atraktivní i pro menší firmy a mohou jim pomoci optimalizovat jejich fungování, můžeme rozdělit do několika oblastí:

 

  • Ukládání informací o zákaznících
  • Správa potenciálních zákazníků, obchodů a prodeje
  • Řízení marketingových a propagačních kampaní
  • Vytváření a sledování interakcí se zákazníky
  • Vytváření a ukládání nabídek, návrhů a dalších dokumentů
  • Integrace a automatizace obchodních systémů a procesů
  • Poskytování služeb a podpory klientům
  • Vyhodnocení úspěšnosti zavedených procesů, resp. jejich změn

 

CRM ve své podstatě může být tak jednoduché nebo tak složité, jak si přejete. Můžete ho umístit do centra svého podnikání a využít ho pro řadu klíčových funkcí, nebo jeho aplikaci omezit na velmi specifické procesy, jako je např. komunikace nebo plánování prodeje. Zohlednit při tom musíte váš konkrétní typ podnikání, obchodní cíle a odvětví, ve kterém působíte.

Dobře zvolený CRM software se může proměnit ve skutečně důležitý a mocný nástroj, který vaši malou firmu změní. Pomůže vám navázat hlubší kontakt se zákazníky, optimalizovat způsob komunikace a prodeje, vytvořit nové příležitosti a výrazně vás tak odlišit od konkurence. Jde o investici, která se vám v dlouhodobém časovém horizontu vrátí. Řada softwarů poskytuje zkušební verzi zdarma. Nebojte se proto využít příležitosti a otestujte jich několik, něž se definitivně pro jeden rozhodnete.

Máte již s nějakými softwary zkušenost? Pokud ano, jaké jejich funkce využíváte nejčastěji?

Jana Paulusová